Komposteringens fröjder....eller inte..


0 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Som ni har med all säkerhet har märkt har jag inte skrivit på ett tag.
Det har varit tungt att komma in i nya rutiner. Jag har alltid jobbat innom vården innan och haft väldigt skiftande tider från dag till dag. Så att stiga upp samma tid och komma hem samma tid är något jag helt enkelt inte är van vid. Det känns som om jag inte hinner med någonting.
Men så äntligen blev det helg.
 
Ni vet "komposthögen" som den förra ägaren hade? Där de bara hade lagt allt i en hög. Små träd blandat med barr = inte en väl fungerande kompost. Jag har länge velat göra i ordning den för när väl en kompost fungerar så är det inte så mycket jobb.
Så jag har börjat med att slita bort alla lager och lägga i högar utanför. På det sättet kan jag sen finfördela stora grenar och blanda en bra blandning mellan kol och väte.
Dagens ogräsrensning hittar ni längst fram på bilden också :)
 
 
Mellan vissa lager hittade jag faktiskt lite förmultnad jord, därav skottkärran. Jordförbättring till min tunga lerjord men inte så mycket näring. Den var så torr så det dammade om jorden. Som ni ser är det en hel del kvar att göra och jag har en till sån här hög nån meter därifrån. Planen är att ha två små limpor här, sen kommer min varmkompost och sen två limpor till där den andra högen är idag.
 
 
Jorden la jag på de nya rabatterna på baksidan. Det är inte mycket planterat där ännu men eftersom jorden är så otroligt tung så tänkte jag att detta kan vara en bra början på nästa säsong. Sen blir det ett lövlager i höst och så får naturen göra jobbet.
 
 
Jag hoppas att denna lilla hostan (köptes från odla.nu som rot i våras) kommer att trivas i sitt tio centimeter lager av jordförbättring.
El Nino tror jag herren heter.
 
 
Nu är klockan sju och jag ska sitta och skriva en ny krönika till odla.nu samt plugga in tio av våra vanligaste ogräs på latin tills i morgon. Det är fullt upp men jag gillar det!
 
Vad har ni haft för er i helgen?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback