Årets perenn 2014 - oväntat val..


1 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Årets Perenn 2014
 

Vårälvväxling
"Sesleria heufleriana"

(Foto: Poul Petersen)
 
Jag måste erkänna att jag blev överaskad av Perennagruppens val av årets perenn. Ett ovanligt litet gräs som blommar tidigt. Det beskrivs som "en skir tuffing som inte invederar sina grannar".
Jag själv har noll erfarenhet av denna växt och jag tror inte jag har mött någon i verkligheten heller.
Gräset blir ca 30-50 cm och bildar en liten tuva. Blomaxen är svartvioletta med vitgula inslag.
 
Det är roligt att perennagruppen väljer lite ovanliga växter med tanke på att deras tidigare val har varit, hmm hur ska jag beskriva det bäst, tråkiga. Som till exempel, Daglilja, Bolltistel och Funkia.
Men jag måste säga att trots att de detta år har tänkt outiside the box så anser jag att det finns betydligt intressantare perenner som är ovanliga. Lite utfyllnadsväxt känns Vårälvsväxlingen som och med tanke på att bladen är lite oansenliga och blomningen kort så hade jag själv inte planterat den.
Tanken med gräs är väl att deras blad är vackra året om?
 
Vad tycker ni om årets perenn?
 
 

Gunsan

Ja den är nog lite tråkig i mina ögon.Måste finnas många andra som platsar bättre

Svar: Ja jag tycker nog med det :)
None None

2013-10-18 @ 16:05:50
URL: http://vorgarden.blogspot.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback