Opublicerad krönika.


0 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Detta var faktiskt tänkt att bli en krönika men sen så ångrade jag mig.
Ni kan få ta del av den men tänk på att det bara är ett utkast haha.
Jag vet inte varför den hamnade på kanten :/
 
 
Sen undrade jag vad ni hade velat läsa om?
Både här och i mina krönikor på odla.nu?
 
Det hade varit väldigt roligt att höra era tankar!
 

Nu på hösten börjar alla greja och fejja i sina trädgårdar. Det rensas och slängs. Räfsas och eldas.

Perenner klipps ner för fulla muggar på min gata och hamnar i svarta soppsäckar på väg till tippen. Löven går samma öde till mötes. Men vänta! Ta det lite lugnt, försöker jag ropa men det är ingen som hör.

Att slänga löv i soppsäckar är för mig som att slänga bort jordförbättring. Löven ska ligga i rabatterna, under buskarna eller under träden där de hör hemma. Och sen grävas ner till våren. Näringen växten har tagit från jorden måste tillbaka till jorden igen, för vi lever väl i ett kretslopp? Att klippa ner perenner nu är vansinnigt. De behöver stå kvar som skydd under vintern. För alla minns väl denna vårvinter?  Det kanske inte ser lika snyggt ut just nu. Men snart kommer snön täcka och växterna kommer tacka dig till våren. Det kan jag lova.

Annars tycker jag denna årstid är mysig. Inte lika mycket måsten, inte lika mycket stress. Några blommor kvar på New Dawnen, om än frostkyssta. Rosenstaven står fortfarande med rak ryk och Kärleksörten lyser upp i rusket. Fokus just nu ligger på att få bort det sista ovälkomna ogräset och att täcka in rabatterna i gula, bruna och röda blad.

Min trädgård kanske inte är prydligast på gatan just nu, men jag vet att igelkotten har någonstans att bo i vinter i alla fall.

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback