Habanerolove gone bad.


0 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Som ni säkert har märkt så har jag varit extremt frånvarande från bloggen ett tag. Max ett inlägg i veckan, detta är på grund av att jag har haft en väldigt stressig tid i mitt liv som förhoppningsvis är slut nu.
Så nu tar vi nya tag och kör på! För det är väl nu när det är som mörkast man behöver en kick med lite trädgårdsbloggande :)
 
 
Detta som jag ska skriva om nu är väldigt tråkigt. Denna Habaneroplantan är sådd vintern 2011 men har i sommarens hets med flytt och utbildning glömts bort ute. Den är som ni ser inte så kry. Han har ingen ohyra men ja han är rätt körd.
 
 
Inte har jag heller krukat om honom sen sensommaren 2012.. ååherre.
 
 
Eftersom jag är väldigt sentimental av mig så kan jag inte med att slänga honom. Så jag tänkte att jag byter ut all jord nu (fast det är väldigt fel tidpunkt) och sätter han inne. När jag lyfte upp han ur krukan så blev jag minst sagt förvånad. Det fanns knappt någon jord kvar, bara rötter överallt. Efter jag trasslat ut allt så mätte jag och rötterna var 70 cm långa!
 
 
Det var ju bara att klippa av det mesta. Jag vill nämligen inte sätta honom i en ny kruka, chilisar gillar att stå trångt, bara de inte kvävs som i det här fallet. Nu står han i alla fall i ny jord inne, klippte av mycket på toppen med men sparade en liten tveksam gren som hade knoppar.
Vi får väl se hur det går men nu har han i alla fall fått en ärlig chans att växa till sig.
 
 
Denna vinter har jag en massa att så men eftersom jag inte är överdrivet sugen på chili och inte använder det så ofta ska jag bara ha en sort. Funderar på "Hungerian Yellow Wax Hot" som ska vara tidig och ha medelstark smak. Om inte annat är den förbannat snygg.
 
CHILIPEPPAR 'Hungarian Yellow Wax Hot' i gruppen Grönsaksväxter / Fruktgrönsaker / Chilipeppar hos Impecta Fröhandel (3401)
Bilden är från Impecta där jag köper de flesta av mina fröer.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback