Sticklingar av Kantnepeta.


1 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Jag har en sådan där rolig funktion på bloggen där jag kan se vad man har sökt på google för att sen komma in på min lilla sida. Väldigt många har sökt på Kantnepeta och Stickling av Kantnepeta.
 
Kantnepetan är en så himla tacksam utfyllnads/kantväxt. Den blommar på, lockar till sig en massa insekter och den är sådär härligt fluffig utan att ta över helt. Problemet är att i de flesta plantskolor och på internet och så vidare så skriver alla om hur glatt den fröar av sig - och det gör den sannerligen.
 
Men. Inte. Om. Du. Klipper. Ner. Den.
 
Detta står nästan aldrig och när jag själv har googlat Kantnepeta + Förökning så kommer det upp att man kan dela den och att den frösår sig som attan. Det står även att man ska klippa ner den för att få en till blommning (om än inte så riklig som första). Men om du klipper ner den så minskar frösådden drastiskt. Det kan bli några småplantor från den sista blommningen om de hunnit mogna men det är inte så många och inte så ofta.
 
Det är inte konstigt att på olika forum skriver förtvivlade nya trädgårdsälskare om att deras nepeta inte alls blir så maffig och sprider sig så snyggt som alla pratar om. För att i samma veva har alla berättat för dem att de ska klippas ner för en till blommning, och vem vill inte ha ett till flor?
 
Därför ska jag idag berätta om det enklaste som finns - nämligen hur man tar sticklingar på Nepeta.
Jag gör inte som alla andra (toppsticklingar i såjord) men jag lovar dig att det blir bättre, går fortare och du får kraftigare plantor.
Som tur var så behövde jag ca 30 nya nepeta plantor och det fort som attan så idag så tog jag sticklingar.
 
1: Istället för att klippa av stickligarna ovanför ett bladpar så drar jag längst med jorden upp en själk. Ta tag längst ner på själken och dra lätt, de lossnar enklare än du tror. På detta sättet får du med dig någon liten rotbit och lite förvedad själk längst ner. Detta är bra!
Så här ska det se ut när du dragit upp några.
 
 
 
2. Om du nu bara vill fylla ut några hål bredvid så sticker du helt enkelt bara ner dom i den färdiga jorden och håller det lagom fuktigt några dagar. Jag brukar bara vattna en gång när jag sticker ner dem sen klarar det sig själva. Nu ska jag ha så många och i en rabatt som inte är iordningställd än så mina fick sitta i krukor med vanlig jord a la 5 för 100:-. Vattna. Vänta några dagar och voila så har du nepeta sticklingar redo för rabatten.
Inga påsar som ska luftas. Ingen såjord. Ingen klippande.
 
 
Som ni ser åkte några nävor jag sett som smitit ut i stenläggningen med på köpet.
Det är ca 4-5 sticklingar i vajre och det är en vanlig perennkruka ca 10 cm bred.
 
Lycka till!
 
 
 

Hanneles paradis på Hisingen

Sticklingar har jag tagit mycket i mina dagar, om allt...

2013-06-05 @ 09:17:24
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback