I min trädgård - Nepeta - Nepeta cataria.


0 kommentarer / Datum: / Kategori: Allmänt
Kantnepeta som den kallas i vardagligt tal är en absolut måste växt för mig. Den blir stor relativt snabbt, vilket gör att man med fördel kan driva upp plantor själv från frö. Jag gjorde det förra året och då direktsådde jag på plats i April. Samma år blommade de :)
 
De doftar underbat och blommar ofta en andra gång om man klipper ner den efter första blommningen. Här hos mig (zon 1-2) blommade den enda in i oktober!
 
Det är en trivsam växt som är ganska anspråklös, den växer nästan överallt men vill stå i solen. Den placeras med fördel långt fram i rabatten och helst som kantväxt. Nepetan är som snyggast när den får välla över gångar tycker jag. Det är även då man känner doften av den.
Det finns flera sorter, låga och även vita. Eller som jag gillar, den perfekta "Six hills giant" som har de vanliga lilablå blommorna och blir ganska stor. Den självsår sig rikligt här hos mig om man lämnar några blommor till att gå i frö.
 
Den älskas även av insekter så som humlor, bin och fjärilar. Väldigt trevlig växt som passar bra ihop med nästan alla blommor i rabatt.
Men man ska se upp om man har katter, de älskar doten och blir som berusade av den. Det är därför den ibland kallas för Kattmynta även ifall de är egentligen är en släkting till Kantnepetan. De river och klöser gärna sönder plantorna eller lägger sig och rullar på dem.
 
Annars är det en perfekt växt i min smak - doftande med riklig blomning och om man placerar den under kanske en vit ros - ofantligt romantisk!
 
Bilderna från bla www.artini.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback